මේ තියෙන්නේ අපේ නවාතැන්පලට පෙනුනු ඇල්ලක්. හෝටල් හිමියා අපිත් එක්ක කිව්වවිදියට මේ තියෙන්නෙ සැබෑ රාවණා ඇල්ල. එහෙනම් මොකක්ද අනිත් රාවණා ඇල්ල??? ඒ ගැන හොයන්න යමු මාත් එක්ක.
සීතා කුමරිය රඳවා තැබුවායැයි කියන රාවණා ගුහාවත් ඒ අසල පිහිටල තිබුනා.
පාර මට්ටමේ සිට අඩි 1078ක් උස මේ ඇල්ල පිහිටල තියෙන්නේ රාවණා ඇල්ල අභයභූමිය තුල. කිරිඳිඔයේ ජල පෝෂකය ලෙස පවතින රාවණා ඇල්ල අභයභූමිය ප්රමානයෙන් අක්කර 4774ක් වෙනවා.
සුන්දර වුනත් මේකෙ දිය නෑම නම් භයානකයි. ඒ බව සඳහන් පුවරු රාශියක් අපිට දක්නට ලැබුනා.
කතා කරා ඇති. මහන්සිය යන්නත් එක්ක ඇල්ල අවට ඡායාරූප කීපයක් නරඹල ඉඳිමු.
අප්පුහාමි බාස් විසින් කලායැයි කියැවෙන දෙමෝදර ආරුක්කු 9යේ පාලම ගැන ඔබ අසා ඇති. කොළඹ - බදුල්ල දුම්රිය මාර්ගයේ වැඩ භාරව සිටි සුදු ජාතික ඉන්ජිනේරුවා මෙම ස්ථානයට සවිකිරීමට එංගලන්තයෙන් යකඩ පාලමක් ගෙන්වනවා. අවාසනාවකට ඒ පාලම දිගින් අඩුයි. ඒ නිසා ඔහු විශාල ගැටලුවකට මුහුණ පානවා. මෙය දුටු අප්පුහාමි නමැති ගැමියෙකු ඉහල ගල් පෙරලා, මහත් වෙහෙසක් දරා මේ ආකාරයේ පාලමක් කරවූ බව ඉතිහාසය කියා සිටිනවා. මේ ගැන තවත් මතයක් තියෙනවා. ඊට අනුව මේ පාලම ඉදිකිරීමේ ගෞරවය හිමිවිය යුත්තේ සුදුජාතිකයින්ට. මේ ආකාරයේ පාලම් ඉදිකිරීම පිළිබඳ ඔවුන් සතුව විශාල අත්දැකීම් සම්භාරයක් තිබී තියෙනවා. ඔවුන් විසින් ලාංකීය ශ්රමිකයන් යොදාගෙන කරවන ලද මේ පාලමේ වැඩකටයුතු භාරව සිටි ප්රධානියා "අප්පුහාමි" බව කියැවෙනවා. 1919දී තනා නිම කළ මේ පාලමේ දිග අඩි 100ක් සහ උස අඩි 400ක් වෙනවා.
මේ ඡායාරූපයේ තියෙන්නේ ආරුක්කු 9 පාලම අසලම ඇති බිංගෙයක්.මෙතැනට පැමිනීමට ඔබට කුඹල්වෙල හන්දියේ සිට කි. මී. 2.3ක් බදුල්ල දෙසට ඒමට සිදුවෙනවා. එතැනින් දකුණට හැරී කි. මී 3ක් පමණ ඉතා අබලන් මාර්ගයක පැමිනිය යුතුයි. පාර ඉතා අබලන් වී තිබූ නිසා අපි වාහනය මඟ දමා ගැමියෙකුත් සමඟ ඔහුගේ ත්රීරෝද රථයෙන් මෙතැනට සේන්දු වුනා. ඔහු අපි සමඟ පැවසූ විදියට තවත් කැලෑබද අඩි පාරවල් 3කින් මෙතනට ලඟාවෙන්න පුලුවන්.
ඉන්පසු අපි ගියේ දෙමෝදර දුම්රියපලට. ඒ දෙමෝදර රේල් ගැටේ ගැන සාක්ෂි එකතුකරන්න.
පහල වම් ඡායාරූපයේ තියෙන්නෙ දෙමෝදර දුම්රියපල. දකුණු ඡායාරූපයේ තියෙන්නේ දෙමෝදර දුම්රිය ස්ථානයේ පිටුපස ඉඳන් පහල බැලූ විට පෙනෙන දර්ශනය.
වලගම්බා රජු විසින් ඉදිකරවන ලද බෝගොඩ ලෙන් විහාරයටත් වඩා මගේ අවධානය දිනා ගත්තේ ඒ අසල තිබූ 16 වන සියවසට අයත් මෙන්න මේ බෝගොඩ පාලම.
පාලමේ වහලට දාල තියෙන්නෙ මෙන්න මේ ආකාරයේ පෙති උළු. දිගින් අඩි 54ක් සහ පළලින් අඩි 5 1/2ක් වෙන මෙහි බර දරා සිටින්නේ අඩි 8ක් උස කුඹුක් කණු දෙකක්. ඉහල මැද රූපයේ පෙනෙන්නේ ඒ කුඹුක් කුලුනු. ඒ දෙක මැදිකරල කොන්ක්රීට් දාල තියෙන්නෙ නම් පසුකාලීනව පුරවිද්යා දෙපාර්තමේන්තුව විසින්. පාලම යටින් ගලා බහින්නේ උමා ගඟේ අතු ශාඛාවක් වන ගල්ලන්ද ඔය. බෝගොඩ ඔය කියලත් මේක හඳුන්වනවා. තව දෙයක්! මේ පාලම ඉදිකලා යැයි කියන්නේ පිය-පුතු දෙපලක්. ඉහල තුන්වන ඡායාරූපය බලන්න. මේ ලී මූට්ටුව කපන්න ඇත්තේ පියාද? පුතාද?
මේ තියෙන්නේ පැතුම්ගේ නිරුවත. පැතුම්ගෙ විතරක් නෙවෙයි, පෞරාණික උරුමයක වටිනාකම නොදත් පැතුම්ලා සිය ගානකගේ නිරුවත. අනාගතය ගොඩනැගෙන්නේ අතීතය තුලින්. අපි අද රස විඳින මේ අතීත ප්රෞඩත්වය අනාගත පරපුරට ඉතිරිකර යෑම අපේ යුතුකමක්. ඒ බව තේරුම් නොගන්නා පැතුම්ලා මේ ස්ථාන නැරඹීමට නොඑනවානම් යහපත් කියල මට හිතුනා.
ඌව පුරවරයේ වැදගත් ස්ථාන රාශියක් නරඹා අපි ආපසු කොලොම්තොට බලා පිටත්වුනා.
යන ගමන් දෝව රජමහා විහාරය වන්දනාකිරීමටත් අපි අමතක කරේ නෑ.
වළගම්බා රජු විසින් කරවූවා යැයි සැලකෙන මෙම විහාරය පිහිටල තියෙන්නෙ බදුල්ල පාරේ බණ්ඩාරවෙල ඉඳන් කි.මී. 6ක පමණ දුරක් බදුල්ල දෙසට වන්නට. මේ තියෙන්නේ එහිදී මගේ කැමරාකාචයේ සටහන් වුනු අඩි 36ක් උස අඩක් නිමකල හිටි පිලිමය. මෙය අසල ඉතා ඍජු ලෙස විහිදෙන සපු ගසක් දකින්න පුලුවන්. මෙම විහාරයේ සැඟවසිටි වළගම්බා රජතුමා පළායාමට භාවිතා කල උමඟේ එක කෙලවරක් බෝගොඩ විහාරයටත් තවත් කෙලවරක් රාවණා ගුහාවටත් විහිදුනු බව පැවසෙනවා.
පිලිමයේ වැඩ නිම නොවීමට හේතු ලෙස මත දෙකක් දැක්වෙනවා.වැඩ නිමවීමට කලින් රජතුමා පළාගිය බව ඇතමෙකු කියද්දී තවත් මතයකට අනුව පිළිමයකට නුසුදුසු ස්ථානයක් නිසා මෙහි වැඩ අතරමඟ නතර කර දමා තියෙනවා. විහාරයේ ඉදිකර තිබූ සීනු හැඩැති කුඩා චෛත්යය දෝව රජමහා විහාරයට අපූර්වත්වයක් එක්කරනවා.
සමුගන්නයි සූදානම. ඊට පෙර එක දෙයක් කියන්නම්. මේකෙ තියෙන ගොඩක් තැන්වලට ලඟාවෙන එක මේ ලිපිය කියවන තරම් ලේසි වුනේ නෑ. සමහර තැන්වලට අපි ගියේ පයින්. නැත්නම් ත්රී රෝද රථ වලින්. අපි ඒ අභියෝග ජයගත්තේ කුඩා අත දරුවෙකුත් එක්ක. ඒ මෙය කියවන ඔබ වෙනුවෙන්.
ඉතින්... අදහසක් දක්වන්න හැකිනම් කදිමයි. එය ඉදිරියේදී මෙවන් ලිපි රාශියක් ලිවීමට කදිම උත්තේජකයක් වේවි!
බෙහෙවින්ම සිත් ගත්තා...
ReplyDeleteඔබට ස්තුතියි !
බොහොම ස්තූතියි!
Delete1989 -90 කාලේ මා බදුල්ල දිස්ත්රික්කයේ හමුදා කඳවුරු කීපයක සේවය කළා. කලබලකාරී පරිසරය මැද, ස්වභාව සෞන් දර්යය රසවින්දින්නත් අමතක කලේ නැහැ. ඔබ මෙහි දක්වා ඇති සෑම ස්ථානයකටමා මා ගොස් තිබෙනවා. රසවත් වගේම භයානක අත්දැකීම්ද තිබෙනවා.
ReplyDeleteවරක් මා සොල්දාදුවන් කීපදෙනෙකු කැටුව රාවණා ඇල්ලේ ඉහලටම නැග්ගා. එයට හේතුව වුනේ, ඇල්ල පාමුල (ඇල්ල - වැල්ලවාය පාරේ) නවතා තිබුණු සැක කටයුතු වාහනයක රියදුරා කිව්වා, එහි විදේශීය ජෝඩු දෙකක් ආ බවත්, ඔවුන් ඇල්ල දිගේ ඉහලට නැග්ග බවත්. ඔය ඇල්ලේ ඉහලට නැගීම හරි භයානකයි. ලිස්සුවොත් මරණය නියතයි. ඇල්ලේ මහල් කීපයක් තියනවා ඔබ දකින්නට ඇති. අපි ඉහලට නැග්ගේ ඇල්ලේ දකුණු පැත්තේ තියන බෑවුම දිගේ. ඉහලම තියනවා ස්වභාවික පොකුණක්. එතනට ගියාම මොකක්ද අපි දැක්කේ? අර සුදු ජෝඩු දෙක උපන් ඇඳුමෙන් හිතේ හැටියට නානවා. අපි දැකලා හාට් ඇටැක් එකක් හැදෙන තරම් ඔවුන් බයවුනා. මා ඔවුන්ට අවවාද කර, ඇඳුම් ඇඳගෙන, එතනින් පිටවී, ඇල්ල පහලට ඇවිත් ඇති තරම් නාගන්න කියා ඔවුන් එසේ කරනතුරු සිට ආවා.
අර ආරුක්කු හතේ පාලම හෙවත් ගොටුවල පාලම අසල කැලයේ මම දින හතරක් සැඟවී සිටියා, මගේ භටයන් හය දෙනෙකු සමග. දවල්ට කැලයේ ඉන්නවා, රෑට පාලම ලඟට එනවා. එහෙම ඉඳලා, ඒ කාලේ මිනීමැරුම් ගණනාවකට සම්බන්ධ ජේවීපී නායකයකු අල්ලාගන්න හැදුවා. නමුත් ඔහු අපට වෙඩි තබා පැනයන්න උත්සාහ කිරීමේදී, අපෙන් වෙඩි කා මියගියා, ඔය පාලම උඩදී.
'දෙමෝදර පාලම' නමින්, ගාමිණී ෆොන්සේකා ප්රධාන චරිතය රඟපාමින් අධ්යක්ෂණය කල චිත්රපටියට ගත්තේ, ඔය පාලම. එම දර්ශන රූගත කිරීමේදී, මගේ භටපිරිස් යොදා ආරක්ෂාව ලබාදුන්නා, ආරක්ෂක අමාත්යංශයේ උපදෙස් පරිදි.
බොහොම අපූරුයි!
Delete